رواية عاصم والقدر
عاصم. اصل انا اخوهم من الأب بس وكده وهقعد معاهم لحد ما يتموا 18 سنه وبعدين همشي.
عايشه. اه بس
ليه لحد 18 سنه بس انا قولت هتقعد معاهم علي طول
عاصم. بص عليها وسكت. عايشه. لو مش عايز تحكيلي خلاص ي ابني براحتك وانا اسفه اني بدخل وكانت هتمشي.
عاصم. استني. عايشه. نعم. عاصم. انا عايز مساعده منك ي داده عايشه. عايشه. اتفضل ي ابني مساعده اي
عاصم. بصراحه انا موجود هنا علشان اهتم ب الأولاد انا مكنتش اعرف انه عندي اخوات وعرفت لما فتحت وصيت ابوي عرفت وقتها أنه اتجوز وعنده ولاد وعلشان اخد حقي في الميراث وكده لازم اهتم ب اخواتي لحد ما يتموا 18 سنه لانهم ملهمش حد غيري ودلوقتي انا مش عارف اتعامل معاهم وخصوصا سليم انا وهو مش بنطيق بعض وانا مش هعرف اهتم بيهم كلهم لوحدي انا
عايزك تساعديني قولتي اي
عايشه. اكيد ي ابني هساعدك. عاصم. تسمحيلي اقولك ي خاله بدل داده دي عايشه. اكيد
عاصم. طيب ي خاله المفروض اني اعمل اي او اقرب منهم ازاي علشان اتعامل معاهم انا عايز الفتره اللي هقعد فيها هنا تقضي بسلام ومن غير مشاكل لانه لو اتعصبت هيكرهوني وهكرهم انا عايز اتعامل معاهم كده لانهم ملهمش ذنب في اللي عمله ابوي
عايشه. انت طيب اووي ي عاصم بص ي ابني طول ما هما مش محتاجينك مش هيقربوا منك علشان كده خليهم ديما يحتاجوا ليك وادخل في كل حاجه بتخصهم ولو محدش فيهم رضي اعمل عكس ما هو عايز وخليك انت المسؤل عن البيت وانت اللي تديهم المصروف ولو حد فيهم اعترض قول اللي مش عاجبه يصرف على نفسه ومفيش حاجه هتحصل اللي ب اذنك وبس طول ما انت قاعد معاهم وبعدين مش كله ربط ربط لا أفرد شويه خليك سياسي معاهم ولو اتعاملت براحه مع اريانغيث هيحبوك وهيكونوا في صفك فهمت حاجه من اللي قولته
عاصم. اه بس مش قوي وبعدين انتي معايا وهتعرفيني.
عايشه. ماشي دلوقتي انا هروح اعمل الغداء عقبال ما ياجوا.
عاصم. هتعملي اكل اي ي خاله.
عايشه. سليم والأولاد كانوا عايزين مكرونه بالبشاميل وفراخ.
عاصم. لا الغي الاكل ده وقوليلي هما مش بيحبوا اي أو الاكل اللي بياكلوا بسيط
عايشه . السمك هما بياكلوا بس قليل اوووي.
عاصم. طيب حلو اعملي سمك.
عايشه. بس هما طلبوا ال.
عاصم. انتي لسه قائله ادخل فيهم اعملي بس زي ما قولتلك.
عايشه. حاضر ي ابني وراحت علشان تعمل الاكل وتنضف البيت.
عند. سليم في المدرسه اټخانق مع صحابه خڼاقه كبيره والمديره قالت انت مفصول لحد ما حد من عائلتك ياجي واتكلم معاه.
سليم. بسسس. المديره. مفيش بس يلا مع السلامه
سليم. مشي وكانت متعصب ومش عارف يعمل اي .
رواية عاصم والقدر الفصل الرابع بقلم شهد احمد
عند. سليم في المدرسه اټخانق مع صحابه خڼاقه كبيره والمديره قالت انت مفصول لحد ما حد من عائلتك ياجي واتكلم معاه.
سليم. بسسس. المديره. مفيش بس يلا مع السلامه
سليم. مشي وكان متعصب ومش عارف يعمل اي وقرر أنه يرجع البيت وكان متعصب ولما وصل
عايشه . سليم ي ابني انت وصلت اي ده مالك ي سليم
سليم مردش و دخل بسرعه علي اوضته بدون ولا كلمه وبعد شويه كانت وصلت بابلي مع اريان وغيث.
بابلي. داده عايشه داده عايشه
عايشه. ايوه ي بابلي بابلي. سليم وصل ي داده
عايشه. ايوه ي بنتي وشكله متعصب معرفش ماله ولما سالته مردش عليا.
بابلي. طيب ي داده انا هشوف ماله جهزي الغداء عقبال ما اشوفه.
عايشه. حاضر ي بنتي.
بابلي. طلعت عند سليم ولقته متعصب اووي وقالت مالك ي سليم في اي
سليم. بعصبية انا اتخانقت في المدرسه خڼاقه كبيره بسبب اصحابي والمديره قالت إنه انا مفصول لحد ما حد من عائلتي يروح ليها ويكلمها
بابلي. بعصبية ولي تتخانق اصلا هااا هتعمل ايه دلوقتي مش هترضا ترجعك الا لما حد يروح ليها مين اللي هيروح هااا قولي مين
سليم. بعصبية اهو اللي حصل ي بابلي وبعدين معرفش مين اللي هيروح معرفش هجيب مين يعني.
بابلي. حاولت أنها تهدأ وقالت طيب اهدا هنلاقي حل يلا ننزل نتغدا وبعدين نقعد مع بعض ونفكر
سليم. انزلي انتي انا مليش نفس
بابلي. يلا علشان اريان غيث يلا
سليم. طيب واخد بابلي ونزل ولقي اريان غيث قاعدين على السفره ومستنيين الاكل وقعدوا معاهم وهما قاعدين عاصم دخل وقعد وقال ي خاله يلا حطي الاكل.
عايشه. حاضر وحط الاكل
سليم. اي ده ي داده انا مش قائل ليكي اعملي مكرونه بالبشاميل وفراخ اي السمك ده ومين اللي قالك عليه
عاصم. انا اللي قولت ليها تعمل كده
سليم. ومين انت علشان تدخل في حياتنا وتقول نأكل اي ولا مش نأكل اي انت مالك وخبط علي السفره.
عاصم. الزم حدك واعرف انت بتكلم مين وبدخل بصفتي اخوك ولو قولت مين اللي عطاك الحق هقولك ابوك لانه هو اللي حط الشرط
لتكملة القصة اضغط الرقم 4 في السطر التالي 👇👇